KASATRIYAN

[kasatriyan][twocolumns]

PADHARINGAN

[padharingan][twocolumns]

SENTHONG

[senthong][twocolumns]

KLANGENAN

[padangkembara][twocolumns]

GATHOLOCO

[gatholoco][twocolumns]

Kasatrian



Tempat menggembleng katiyasan. Kemampuan yang dimaksudkan bukan untuk mengalahkan. Hanya sekedar demi sebuah sumbangsih. Entah untuk siapa...semoga saja berguna.

Kula dede tiyang pintêr, dede tiyang ngèlmi, dede ahli budi, botên marsudi kasusastran. Botên nate maguru, botên jajah ing sêrat waosan. Têdha kula sakêdhik, bêtah kula kathah, têtêpangan kaetang botên gadhah, sêsanjan botên nate. Griya kula ing dhusun, damêl kula têtanèn nanging botên rosa, kalihan mêmulang lare dhusun, nanging dede pancèn guru. Kêmpalan kula rintên dalu: inggih lare murid kula tani, kala-kala kula maos sêrat sambutan, utawi tumbasan piyambak ingkang mirah, sarèhning kula tiyang botên kabandhan, dados botên nate ngraosakên karoyalan, nanging inggih dèrèng nglampahi sangsara nistha. Pramila kula punika tiyang tanggêl, mogol, ênggèn kula têngah-têngah, minggah botên dumugi, mudhun botên purun. Sumêrêp kula ngandhap lan nginggil kula: saking tumonton,dangu-dangu ngyêktosi sawatawis. [Radèn Kartawibawa, Gagasan Prakara Tindaking Ngaurip; Bale Pustaka, 1921]

Aku bukan orang pintar, bukan ilmuwan, bukan ahli pikir, tidak belajar sastra. [Aku] tidak pernah berguru, tidak menguasai bahan bacaan. Makanku cuma sedikit, kebutuhanku banyak, bisa dikatakan aku tidak punya kenalan, beranjangsana pun tidak pernah. Rumahku di desa, pekerjaanku bertani namun tidak terlalu kuat, juga mengajar anak desa, tapi juga bukan guru. Berkumpul siang malam: anak didikku petani, kadang-kadang aku membaca surat pinjaman, atau membeli sendiri yang murah harganya, karena aku orang yang tidak punya, jadi tidak pernah merasakan kemewahan, tapi juga belum pernah merasakan nista sengsara. Maka aku ini orang tanggung, tidak matang, tempatku di tengah-tengah, naik tidak sampai, turun tidak mau. Yang aku tahu atas dan bawahku: karena melihat, lama-lama mengerti sedikit. [Raden Kartawibawa, Ide Tentang Tindak Tanduk dalam Hidup; Balai Pustaka, 1921]

No comments:

Post a Comment